Misstag att undvika vid företagsförsäljning

november 22, 2021 0 av admin

Vid en företagsförsäljning vill så klart en säljare att köpet ska gå igenom till det mest lönsamma priset. Men en försäljning är väldigt komplex och det är många faktorer som påverkar köparens vilja att köpa ditt företag.

Dessutom finns det många fallgropar som kan påverka att köpet går igenom. I den här artikeln klargör vi två vanliga misstag som görs vid försäljningar – och ger dig ett ovärderligt tips om hur du kan försäkra att din företagsförsäljning blir succé.

Vanliga misstag vid företagsförsäljning

Som entreprenör är det så klart ett stort beslut att välja att sälja sin verksamhet. Ett av de största misstagen som företagare gör är dock att inte planera i förväg eller att vänta för länge med att sälja.

Som tidigare nämnts är en företagsförsäljning en lång, utdragen och komplex process som kan ta många år att genomföra. Av detta skäl är långsiktig planering nyckeln till en framgångsrik affär.

Först och främst bör du försäkra att alla underlag är uppdaterade och på plats samt att inkomster och utgifter är transparent dokumenterade. Genom att planera inför försäljningen förbättrar du dina chanser att uppnå en smidigare försäljning och minimerar risken för att misstag begås. Andra vanliga misstag inkluderar att säljaren:

  • Inte undersöker målmarknaden – Det är viktigt att veta vem som är intresserad av att köpa ditt företag och vad de förväntar sig av det.
  • Att inte veta marknadspriset – Du måste veta hur mycket ditt företag är värt innan du börjar marknadsföra det för försäljning eller förbereder dig för förhandlingar med potentiella köpare.

Få hjälp med försäljningen

För att försäkra att du får en banbrytande företagsförsäljning är det bäst att anlita en auktoriserad redovisningskonsult. Dessa snabbar på processen och vägleder dig genom hela processen. De kan bland annat hjälpa dig med att:

  • Gå igenom själva bokföringen och försäkra att allt stämmer.
  • Ge dig både stöd och råd i förhandlingar med en köpare.
  • Hjälpa dig med att göra en företagsvärdering.
  • Bistå med hjälp i planeringen och genomföringen av avvecklingen av företaget.